/* */ בית מרקחת מרכז הצפון - קשב וריכוז בילדים
דף הביתשירות לקוחות  |  צור קשר  |  03-5464040  |  משלוח חינם בקניה מעל 350 
0 מוצרים בסל שלך
   
מותגים מובילים
מוצרים מומלצים לעונה
  מורז x תוש - דוחה יתושים
  אולטרסול ספריי 45
  ד״ר האושקה מי פנים
  קרנמיקס - אלטמן
  מגנזיום ציטראט - אלטמן
  לה רוש פוזה - קרם הגנה לילדים
באופן טבעי, רמת קשב וריכוז בילדים משתנה מילד לילד. יכולת הקשב והריכוז תלויה בגורמים רבים והתבטאות היכולת בחיי היום יום משתנה גם היא. בשנים האחרונות, עלתה הפופולאריות של מה תופעות המכונות - הפרעות קשב וריכוז.
תופעות אלו, הוגדרו לפני כמה עשורים אבל ללא ספק, זוכות לתשומת לב הולכת וגוברת בשנים האחרונות.

ישנה אבחנה בין שתי קבוצות עיקריות:
  • הפרעות קשב, ריכוז והיפר אקטיביותADHD
  • הפרעות קשב וריכוז ללא היפראקטיביותADD


שתי ההפרעות נטענות להיות "הפרעות התפתחות פתולוגית של מערכת העצבים המרכזית". כל אחת משתי הקבוצות מאופיינות בתסמינים שונים והעיקריים שבהם הנם:
 

  • הפרעות קשב, ריכוז והיפר אקטיביות ADHD – קושי להתמקד בפעילות הדורש ריכוז מנטאלי והמוגדרת כקושי ביצירת "קשב", העדר יכולת למיקוד כזה לאורך זמן המוגדר כקושי ב"ריכוז" וכן, פעלתנות חריגה המוגדרת כ"היפראקטיביות".
  • הפרעות קשב וריכוז ללא היפראקטיביות ADD – תסמינים דומים ל ADHD לעניין יכולת המיקוד ויכולת הריכוז לאורך זמן אולם, ללא תסמין ה"היפראקטיביות".


יש הטוענים, כי למעשה אין שתי קבוצות מוגדרות אלא שהמאובחנים כבעלי ADD הם למעשה "תת קבוצה" או מקרים פרטיים בקבוצת ה ADHD.
כאמור, הן ADHD והן ADD מוגדרים כהפרעה התפתחותית. הסטטיסטיקה הכללית מדבר על שכיחות של כ 5% מכלל הילדים. משמע, 1 מכל עשרים ילדים מוגדר כמי שסובל מהפרעת קשב וריכוז ברמה זו או אחרת. נתון מעניין נוסף הוא היחס בין בנים ובנות. הסטטיסטיקה מלמדת כי היחס עומד על 2-3 ל 1 משמע, על כל בת שמוגדרת כסובלת מהפרעה ברמה כזו או אחרת יוגדרו 2 עד 3 בנים כסובלים מהפרעה.

כיום, ניתן לאבחן בקלות יחסית את התופעה והמבחן המקובל הוא איתורם של 6 תסמינים לפחות מתוך רשימת התסמינים:

  1. העדר תשומת לב לפרטים, שגיאות הנובעות מחוסר תשומת לב והכול בצורה החוזרת על עצמה.
  2. קושי לשמור על קשב לאורך זמן ממושך. קושי זה יכול להתבטא בזמן לימודים, משחקים וכיו"ב.
  3. אובדן קשב תוך כדי שיחה.
  4. קושי בחיבור בין הוראות למטלה.
  5. קושי בישיבה ממושכת במקום אחד.
  6. נמנע/ת ממאמץ מנטאלי ממושך (שעורי בית, משחקי חשיבה וכו')
  7. תזזיתיות, קושי לעמוד במקום לאורך זמן.
  8. דעתו / דעתה מוסחת בקלות.
  9. שוכח/ת מטלות ומשימות באופן קבוע.

בנוסף לתסמינים שנמנו ישנו מבדק ראשוני נוסף לגבי רמת ההיפראקטיביות. כמו במבדק התסמינים הראשון גם במבדק זה, יש לאתר לכל הפחות 6 מתוך 9 תסמינים כלליים:
  1. משחק/ת באצבעות ומזיז/ה הרגלים ללא סיבה.
  2. קם/ה מהמקום ללא סיבה.
  3. עובר/ת מהליכה לריצה ללא סיבה.
  4. נמנע/ת מפעילויות פנאי שקטות (קריאה, משחקי חשיבה)
  5. "רץ/ה" ממקום למקום ללא סיבה, מעבר מפעילות אחת לשנייה.
  6. דיבור ללא הפסקה.
  7. עונה לפני תום השאלה.
  8. מתקשה לחכות לתורו/ה.
  9. מפריע/ה לסובבים.

תסמיני מבחן אלו, הוגדרו על ידי האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית כתסמינים ראשוניים בלבד. כאשר 6 תסמינים בכל קבוצה מתקיימים, ממליצה אגודה זו, לבצע אבחון קשב וריכוז מקיף. כאמור, חשוב לזכור כי ילדים הם פעלתניים מטבעם. פעלתנות זו, מעידה ברוב המקרים על בריאותם הפיזית והנפשית.

חשוב להבדיל, בין קושי של צוות הגן או ביה"ס להתמודד עם ילד/ה פעלתנים לבין, מי שסובל מהפרעה התפתחותית ממשית. לצד העלייה במודעות להפרעות ה ADD / ADHD גברה גם הביקורת הציבורית והמקצועית על מה שמכונה "אצבע קלה ההדק האבחוני" במיוחד בכל הקשור למתן טיפול תרופתי לילדים אשר אובחנו כבעלי הפרעה קלה או הפרעה שאינה חד משמעית. לצד ביקורת זו, עבור חלק מהילדים אשר סובלים מהפרעה מהותית, מהווה טיפול נכון ומקצועי עזרה של ממש וכאשר טיפול שכזה ניתן בצורה נכונה, מקצועית ומבוקרת, הם חשים שיפור ממשי באיכות החיים.

בבית המרקחת מרכז הצפון מכירים מקרוב את כול סוגי הטיפול התרופתי בתחום זה. לצד הטיפול המוכר (רטאלין), צברו צחי והצוות ניסיון רב בתמיכה טבעית בתחום הקשב והריכוז. תמיכה זו נעשית באמצעות אומגה 3, צמחי מרפא וטיפול הומיאופתי.