/* */ בית מרקחת מרכז הצפון - שמירה על ערכים תזונתיים בבישול
דף הביתשירות לקוחות  |  צור קשר  |  03-5464040  |  משלוח חינם בקניה מעל 350 
0 מוצרים בסל שלך
   
מותגים מובילים
מוצרים מומלצים לעונה
  מורז x תוש - דוחה יתושים
  אולטרסול ספריי 45
  ד״ר האושקה מי פנים
  קרנמיקס - אלטמן
  מגנזיום ציטראט - אלטמן
  לה רוש פוזה - קרם הגנה לילדים
דף הבית >> פורטל המידע בית מרקחת מרכז הצפון >> תזונה >> שמירה על ערכים תזונתיים בבישול
 
ערכי הויטמינים
 
ויטמינים הינם חומרים אורגניים חיוניים לגוף, שלרוב אין הגוף יודע לייצר בעצמו.
הויטמינים הם חומרים עדינים הרגישים לתנאי חום גבוהים; לכן, הם לרוב נהרסים בזמן בישול ארוך.
אין זה אומר שכמות הויטמינים במזון נפגעת כולה, אך בהחלט נשארת כמות פחותה יותר. לרוב, הויטמינים אף יוצאים אל מי הבישול, וכך מופחתת עוד יותר כמות הויטמינים הנשארים במזון.
 
 
ויטמינים פגיעים יותר או פחות
 
ויטמין C הינו הויטמין הפגיע ביותר, והוא נהרס בחום או במגע עם חמצן. חוסר ויטמין C עשוי לגרום לשורה של בעיות, בעיקר עקב פגיעה במערכת החיסון. ויטמין זה אף מונע חמצון ולכן עוזר לתהליכי נטרול רעלים בגוף ולבניית רקמות.
ויטמין E גם הוא רגיש יותר, ותפקודו כנוגד חמצון חזק התורם להארכת חיי התא נפגע במגע עם חום.
ויטמין בטא קרוטן למשל, שהוא ויטמין ממקור צמחי העובר בגוף תהליך שהופך אותו לויטמין A, אינו נהרס במגע עם חום, ואף נהיה זמין יותר לשימוש הגוף. בישול של מזון עשיר בבטא קרוטן, דוגמת בטטה, עשוי לייעל את תרומתו הרבה לגוף. גם הויטמינים מקבוצת B, שתרומתם לגוף רבה, הינם ויטמינים יציבים יותר בחום.
 
 
שמירה על ערכי הויטמינים בעת הבישול
על בישול בחום גבוה, בין אם אפייה, בישול במים או צלייה, ניתן לשלוט ולוודא שלא יעלה על 100 מעלות, טמפרטורת הרתיחה של המים.
דרכי הבישול השונות כוללות שליטה על טמפרטורת החימום, משך החימום וכמות המים בבישול.
 
בשעת בישול במים, ניתן לבשל למשך 30 דקות לכל היותר, כשהשליטה נעשית באמצעות בישול הדרגתי של רכיבי המזון, כך שכל מרכיב יקבל בדיוק את הזמן הדרוש לו להכנה, ולא מעבר לכך.
 
כדי למנוע את יציאת ויטמינים למי הבישול, למעט מרק, שבו ניתן עדיין ליהנות מהם, ניתן להוסיף כמות מופחתת של מים לתבשיל ולאפשר לאדים לתרום לבישול המזון. כמובן שבטיגון, אפייה או צלייה, אנו 'מרוויחים' ויטמינים, אך לרוב החום גבוה יותר מחום הבישול התלוי בנקודת הרתיחה של המים בלבד.
שיטת בישול מצוינת הוא האידוי, השומר על כמות ויטמינים מרבית ואף על טעמו העשיר של המזון.