/* */ בית מרקחת מרכז הצפון - תזונה ודיאטה הסיבות לחילוף חומרים איטי
דף הביתשירות לקוחות  |  צור קשר  |  03-5464040  |  משלוח חינם בקניה מעל 350 
0 מוצרים בסל שלך
   
מותגים מובילים
מוצרים מומלצים לעונה
  מורז x תוש - דוחה יתושים
  אולטרסול ספריי 45
  ד״ר האושקה מי פנים
  קרנמיקס - אלטמן
  מגנזיום ציטראט - אלטמן
  לה רוש פוזה - קרם הגנה לילדים
דף הבית >> פורטל המידע בית מרקחת מרכז הצפון >> תזונה >> תזונה ודיאטה הסיבות לחילוף חומרים איטי
 
מהו חילוף חומרים בגוף?
חילוף חומרים (מטבוליזם) הינו אחד התהליכים הבסיסיים ביותר המתקיימים בייצור חי. חילוף חומרים הוא תהליך של צריכת מזון, עיבודו, והפיכתו לאנרגיה. אנרגיה עודפת שלא שומשה לבניית הגוף ותחזוקו, נאגרת על ידי הגוף לשימוש בשעת הצורך. השומן בגופנו הוא מאגר האנרגיה העודפת של הגוף.

 
מהו חילוף חומרים איטי ? מהם הגורמים לו והאם ניתן להשפיע עליו?
בכדי להבין את הקשר בין חילוף חומרים לתזונה נכונה ודיאטה, חשוב להבין כי אצל כל אדם קיים קצב חילוף חומרים בסיסי, כלומר, כמות אנרגיה (קלוריות) בסיסית שהגוף צריך על מנת לתחזק את כל מערכות הגוף במצב מנוחה.
קצב חילוף החומרים הבסיסי הוא גנטי, וקשה להשפיע עליו. ישנם אנשים שגופם זקוק למעט קלוריות לצורך תחזוק בסיסי של הגוף, וישנם אנשים שצריכים יותר קלוריות לתחזוק הבסיסי. גם מבנה גוף ומסת השריר בגוף משפיעים על קצב חילוף החומרים, על כן לגברים יהיה בדרך כלל חילוף חומרים גבוה יותר מלנשים. 

עם זאת, ישנם גורמים נוספים, המשפיעים על קצב חילוף החומרים בגופינו, שעליהם ניתן בהחלט להשפיע:
·         כמות הקלוריות וההרכב התזונתי של המזון שאנו צורכים.
·         פעילות גופנית (שריפת קלוריות).
·         אורח חיים: לקיחת תרופות מסויימות, עישון, לחץ נפשי ו'סטרס' משפיעים על קצב חילוף החומרים בגופנו.

תזונה, דיאטה וחילוף חומרים
ככל שתקטן כמות הקלוריות שנצרוך – כך יאט הגוף את קצב חילוף החומרים שלו. כך מגן על עצמו הגוף מפני מצב של רעב וחוסר בקלוריות. חשוב להבין כי דיאטה דלת קלוריות עלולה להוריד את קצב חילוף החומרים באופן משמעותי. גם אם נוריד במשקל במהירות בעקבות דיאטה דלת קלוריות, הגוף יפעל בהתאם למנגנוני ההישרדות שלו לתקופת חוסר, יאט מאוד את קצב חילוף החומרים על מנת לחסוך אנרגיה, וכאשר נרצה להגדיל את כמות הקלוריות ולחזור לתזונה רגילה - מהר מאוד נעלה במשקל, ויקשה עלינו יותר ויותר לרדת במשקל ולשמור על משקל קבוע.

 
מהי תזונה נכונה שאינה פוגעת בקצב חילוף החומרים הטבעי של הגוף?
·         צריכה מינימלית של 1200 קלוריות ליום לנשים ו-1400 קלוריות ליום לגברים.
·         אכילת ארוחות קטנות כל 3-4 שעות.
·         צריכת כמות מספקת של פחמימות מורכבות (דגנים, קטניות) חלבונים (ביצים, דגים), וירקות.
·         שתייה מרובה של נוזלים (לפחות 8 כוסות ליום).
·         הקפדה על פעילות גופנית מתאימה ומספקת.
·         7 עד 8 שעות שינה בלילה.